به تازگی وبسیات مشهور Motor1 یک دستگاه مرسدس‌بنز  AMG GT چهار در را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی این سدان جذاب مرسدس بنز بپردازیم.

شرایط جوی در روز تست خودرو چندان مساعد نبود و باران شدیدی در هیلکانتلی تگزاس می‌بارید. شدت باران به حدی زیاد بود که بجای تست مرسدس AMG GT باید به سراغ تست یک قایق می‌رفتیم! اما در هر صورت آن روز AMG GT چهار در  در اختیار ما بود که می‌توان از آن به عنوان بهترین سدان اسپرتی که تا کنون سوار شده‌ایم یاد کرد. نخستین موردی که با دیدن این خودرو متوجه خواهید شد این است که تا چه حد المان‌های طراحی محصولات AMG در این خودرو به چشم می‌خورد و این در حالی است که آن نمای شکیل و لوکس مرسدس بنز نیز همچنان در AMG GT چهار در حفظ شده است.

AMG GT 4-Door

با وارد شدن به داخل کابین AMG GT چهار در مشاهده خواهید کرد که نحوه‌ی طراحی تونل جعبه دنده به گونه‌ای است که اتاق خودرو را از وسط به دو نیم تقسیم کرده است و AMG GT یک خودروی چهار نفره است. صندلی‌ها نیز اسپرت و راحت هستند و همایت بسیار خوبی  را از بدن سرنشینان به عمل می‌آورند. در بخش بالایی کنسول هرآنچه یک راننده نیاز دارد در مقابل او به نمایش در می‌آید و وجود نمای مدرنی که صفحه نمایش کنسول دارد اما AMG همچنان به کلیدهای فیزیکی سنتی نیز وفادار مانده است و کلیدهایی همانند کنترلر جعبه دنده، سیستم کنترل پایداری و کلیدهای میزان سفتی و نرمی سیستم تعلیق به صورتی فیزیکی در کنسول AMG GT چهار در موجود هستند.

AMG GT 4-Door

سیستم مالتی مدیا و ارتباطی به کار رفته در AMG GT نیز نسخه‌ای هیبریدی از MBUX جدید مرسدس بنز است. متاسفانه نرم‌ افزار MBUX موجود در این خودرو متعلق به سال گذشته است و به همین دلیل فعلا امکان استفاده از فرامین صوتی در این مدل وجود ندارد. اما عملکرد رابط کاربری و تاچ پد آن خوب است و از این نظر می‌توان راحتی کار با منوهای آن را با گوشی‌های هوشمند آیفون مقایسه کرد. غربیلک فرمان بخش دیگری است که AMG با مهارت تمام و به خوبی آن را طراحی و ساخته است. این فرمان با روکش چرم آلکانترای نرمی پوشیده شده است و همانند خودروهای مسابقه‌ای یک نوار رنگی در موقعیت ساعت ۱۲ فرمان نصب شده است.

AMG GT 4-Door

پشت غربیلک فرمان هم پدال‌های تعویض دنده نصب شده‌اند که امروزها به بخش جدای ناپذیر از محصولات AMG تبدیل شده‌اند. با دقت در طراحی غربیلک فرمان AMG GT چهار در به موضوعات قابل توجهی خواهیم رسید. در موقعیت ساعت ۵ و ۷ فرمان دو کلید کوچک نصب شده‌اند که روی آن‌ها نمایشگرهای TFT قرار دارند. با استفاده از این  دو کلید می‌توانید میزان سفتی و نرمی سیستم تعلیق و باله‌ی عقب فعال AMG GT چهار در را کنترل کنید. با استفاده از این نمایشگرهای کوچک TFT می‌توانید به سرعت و سهولت هرچه تمام نسبت به تغییر حالت‌های مختلف رانندگی نیز بپردازید. از این نظر می‌توان طراحی و کارایی غربیلک فرمان این خودرو را به پورشه ۹۱۸ اسپایدر نزدیک دانست.

AMG GT 4-Door

در هنگام رانندگی در پیست Circuit of the Americas، متوجه شدیم که صندلی‌های AMG GT حمایت بسیار عالی را از بدن به عمل می‌آورند و اجازه نمی‌دهند که بدن سرنشینان در هنگام حرکت به این سو و آن سو حرکت کند. عملکرد صندلی‌های این خودرو به حدی خوب است که باید آن‌ها را به جرات جزو بهترین صندلی‌هایی که در خودروهای استاندارد کارخانه می‌توان یافت بدانیم.

ما در روز تست چند مدل از این خودرو را در اختیار داشتیم. ابتدا لازم است که اشاره کنیم AMG GT چهار در با چهار نوع پیشرانه‌ی مختلف با کدهای GT43 AMG، GT53 AMG، GT63 AMG و GT63S به بازار عرضه می‌شود. پیشرفته‌ترین پیشرانه‌ای که می‌توان در بین پیشرانه یافت متعلق به مدل GT53 است که از پیشرانه‌‌ی شش سیلندر خطی سه لیتری از نوع هیبریدی استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی بنزینی GT53 به یک الکتروموتور EQ BOOST متصل شده است که این پیشرانه‌ی برقی می‌تواند ۲۱ اسب بخار قدرت تولید کند و در محلی بین پیشرانه‌ی اصلی و جعبه دنده نصب شده است. این پیشرانه‌ی برقی نتنها می‌تواند گشتاور لحظه‌ای را در شروع حرکت در اختیار خودرو قرار دهد بلکه به عنوان تامین کننده‌ی انرژی مورد نیاز سیستم برقی ۴۸ ولتی AMG GT عمل می‌کند. چون AMG GT به بخش‌های الکترونیکی زیادی مجهز است و سیستم مالتی مدیا، چراغ‌های پیشرفته و کابین این خودرو نیاز به برق زیادی دارند و به همین دلیل استفاده از سیستم برقی ۴۸ ولتی در این خودرو اجتناب ناپذیر است.

AMG GT 4-Door

خودروهای هیبریدی را اکثرا به خاطر مصرف سوخت اقتصادی آن‌ها می‌شناسیم اما این بدان معنی نیست که GT53 خودروی کندی است. اتفاقا این مدل با داشتن ۴۲۹ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور اتومبیلی بسیار سریع است و می‌تواند در عرض ۴.۴ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۷۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بنابراین AMG GT53 می‌تواند کاملا نظر شما را در مورد خودروهای هیبریدی تغییر دهد و به هیچ وجه نمی‌توانید آن را با یک خودروی هیبریدی عادی همانند تویوتا پریوس مقایسه کنید.

AMG GT 4-Door

توضیح اینکه عملکرد پیشرانه‌ی شش سیلندر خطی جدید مرسدس بنز تا چه حد عالی است بسیار سخت است. صدای تولیدی این پیشرانه نیز خاص است و دو دهه می‌شود که چنین صدایی را از محصولات مرسدس بنز نشنیده بودیم. AMG G53 دارای شش نوع حالت مختلف رانندگی است که در هر یک از این حالات نیز میزان واکنش پدال گاز، جعبه دنده و ترمزها متفاوت هستند. در هنگامی که حالت رانندگی کامفورت را انتخاب می‌کنید، عملکرد جعبه دنده‌ی ۹ سرعته‌ی اتوماتیک این خودرو آنقدر  نرم و آرام است که احساس می‌کنید این خودرو به یک جعبه دنده از نوع CVT مجهز است و از این نظر نیز باید عملکرد آن را بسیار عالی توصیف کرد. همچنین دخالت پیشرانه‌ی برقی EQ BOOST به گونه‌ای است که به شکل محسوس نمی‌توانید متوجه شوید که الکتروموتور وارد مدار می‌شود و چه زمانی از مدار خارج می‌شود و دلیل این امر را باید گشتاور بالای پیشرانه‌ی GT53 دانست. 

AMG GT 4-Door

سیستم برقی ۴۸ ولتی نیز هیچ مشکلی نداشته و در کل رانندگی با GT53 حس رانندگی با یک خودروی هیبریدی را نمی‌دهد بلکه کاملا احساس راندن یک محصول پرقدرت AMG را پشت فرمان این خودرو دارید.

مدل بعدی AMG GT چهار در مدل ۸ سیلندر GT63 است. GT63 در دو مدل معمولی و مدل S به فروش می‌رسد که ابتدا به نسخه‌ی معمولی خواهیم پرداخت. این مدل دقیقا از پیشرانه‌ای مشابه با مرسدس بنز E63 برخوردار است و جالب است بدانید که E63 در نسخه‌ی معمولی و S به بازار عرضه می‌شود. البته گفتن واژه‌ی نسخه‌ی معمولی به این معنی نیست که این خودرو اتومبیلی ضعیفی است، بلکه پیشرانه‌ی هشت سیلندر توئین توربوی این خودرو می‌تواند ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند و تنها به ۳.۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

AMG GT 4-Door

مدل GT63S نیز از پیشرانه‌ی مشابه برخوردار است اما قدرت تولید آن به ۶۳۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن به ۹۰۰ نیوتون متر می‌رسد و به این ترتیب در عرض ۳.۱ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. چنین شتابی از یک سدان با پیشرانه‌ی هشت سیلندر ۴ لیتری توربوشارژدار را باید حد نهایت مهندسی دانست. چون از نظر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر با وجود اینکه یک خودرو سدان است می‌تواند با خودروهای سوپر اسپرتی همانند شورلت کوروت Z06 با شتاب ۳.۲ ثانیه و مکلارن 570S با شتاب ۳.۴ ثانیه رقابت کند. جالب است که نسخه‌ی کوپه‌ی این خودرو یعنی AMG GT R کوپه دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۳.۵ ثانیه است و این نشان می‌دهد که AMG GT چهار در تا چه اندازه خودرویی توانا و صد البته سریعی است.

AMG GT 4-Door

عملکرد AMG GT چهار درب در پیست Cota بسیار قابل توجه و در حد خودروهای سوپر اسپرت بود. و یکی از خبرنگاران در مسیر مستقیم پیست توانست به حداکثر سرعت ۲۶۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار نزدیک به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو است. با رسیدن به پیچ‌ها نیز ترمزهای کربن سرامیکی این سدان آلمانی خود نمایی می‌کند. پایداری GT63S در پیچ‌ها فوقالعاده است و در هنگام خروج از پیست نیز پیشرانه‌ی V8 توئین توربوی این خودرو که توربوشارژهای آن در بین بلوک‌های سیلندر قرار دارند به سرعت دور گرفته و به این ترتیب ورود و خروج از پیچ در این خودرو تجربه‌ای بسیار لذت بخش و فراموش نشدنی است.

AMG GT 4-Door

دیگر بخش‌هایی که به عملکرد بسیار عالی AMG GT چهار در کمک می‌کنند سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی مرسدس بنز با نام 4Matic و جعبه دنده‌ی ۹ سرعته‌ی دوبل کلاج اتوماتیک این خودرو هستند. عملکرد جعبه دنده در حالت اسپرت بسیار سریع است و در کمترین زمان دنده‌ها را تعویض می‌کند. سیستم چهار چرخ محرک نیز با ادقام با تایر‌هایی با عرض ۲۹۵ میلی‌متر در عقب و ۲۶۵ میلی‌متر در جلو چسبندگی و پایداری فوقالعاده‌ای را در سر پیچ‌ها به ارمغان می‌آورند به طوری که باید گفت در هنگام عبور از پیچ‌ها با AMG GT پیش از اینکه نگران خودرو باشید باید نگران فشار G شدید وارده به بدن سرنشینان باشید. نحوه‌ی عبور GT63S از پیچ‌ها واقعا مایه‌ی شگفتی بود و البته مدل مورد آزمایش به سیستم فعال فرمانگیری چرخ‌های عقب نیز مجهز بود. این سیستم تنها در مدل‌های هشت سیلندر به صورت استاندار موجود است و در مدل GT53 باید برای آن مبلغ اضافه را پرداخت کرد.

AMG GT 4-Door

عملکرد سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب مانند بسیاری دیگر از سیستم‌های چهار چرخ فرمانگیر مدرن امروزی است و برای مثال در خودروهای پورشه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این سامانه به این صورت است که در سرعت‌های پایین زاویه‌ی چرخ‌های عقب مخالف چرخ‌های جلو است تا شعاع گردش کاهش پیدا کند. در سرعت‌های بالا وضعیت تغییر کرده و چرخ‌های عقبی موازی با چرخ‌های جلویی زاویه می‌گیرند که این مورد می‌تواند عملکرد خودرو را در سرعت‌های بالا بهبود ببخشد. در کل چسبندگی GT63 آنقدر خوب است که باور نمی‌کنید که این خودرو یک خودروی سدان سنگین وزن با وزن بیش از ۲ تن است. پایداری این خودرو در  حدی بالا است که می‌توانید با هر سرعتی که فکرش را بکنید وارد پیچ‌ها شوید و AMG GT چهار در شما را ناامید نخواهید کرد. گاها این احساس به راننده منتقل می‌شود که انگار خودرو روی ریل راه آهن قرار دارد چون هیچ اثری از ناپایداری چه در بخش جلو و چه در بخش عقب احساس نمی‌شود.

AMG GT 4-Door

در طول رانندگی با این خودرو در این پیست هر بار سعی می‌کردیم تا هر دور را سریع‌تر از دور قبل طی کنیم و هربار با نزدیک شدن به پیچ‌ها دیرتر ترمز می‌کردیم اما این کار نیز هیچ اختلالی در عملکرد AMG GT ایجاد نمی‌کرد و این خودرو به خوبی از پس شرایط سخت پیست مسابقه بر‌آمد. حالات‌ مختلف رانندگی در GT63 شامل ۶ حالت هستند که شامل حالت‌های کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس،Race، Individual، Slippery هستند که انتخاب این حالت‌ها با استفاده از یک حالت جدید با نام AMG Daynamic امکان‌پذیر است. با تغییر حالت بین هر یک از حالت‌های رانندگی GT63، تمامی بخش‌های خودرو از سیستم فرمان، دیفرانسیل لغزش محدود عقب، سیستم چهار چرخ محرک و سیستم کنترل پایداری تغییر می‌کنند و امکان خاموش کردن سیستم کنترل پایداری نیز فراهم شده است.

AMG GT 4-Door

اسپرت‌ترین حالت رانندگی AMG GT چهار چرخ حالت Race است که این خودرو با این حالت بالاترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد و جالب است بدانید که در حال همچنان سیستم کنترل پایداری روشن است. در کل تجربه‌ی رانندگی با AMG GT63 را باید تجربه‌ای خاص دانست و بدون نگرانی با این سدان اسپرت می‌توانید یکی پس از دیگری پیچ‌ها را با سرعت هرچه تمام طی کنید. AMG GT را باید خودرویی کامل و بسیار عالی ارزیابی کرد. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو، پورشه پانامرا و BMW M5 جدید هستند. AMG GT چهار در به عنوان اولین تجربه‌ی AMG در ساخت خودروهای سدان بسیار موفق عملکرده است و در عین اینکه یک خودروی اسپرت تمام عیار است اما راحتی سواری آن نیز بسیار خوب بوده و بهتر از خودروهای دو در AMG است.

AMG GT 4-Door

از نظر رنج قیمتی نیز مدل GT53 در رده‌ای مابین کلاس CLS جدید و S کلاس سدان قرار خواهد داشت که بین ۷۸ تا ۹۰ هزار دلار قیمت دارد. اما مدل هشت سیلندر آن دارای قیمت بالاتری بوده و در بازار آلمان با قیمت ۱۷۶ هزار دلار عرضه می‌شود که از این نظر از پورشه پانامرای توربو ۱۵۰ هزار دلاری گران‌تر است. مدل GT63S نیز  ۱۹۶ هزار دلار قیمت گذاری شده است که ۱۲ هزار دلار گران‌تر از گران قیمت‌ترین مدل پورشه پانامرا یعنی مدل توربو S E-Hybrid است. اما مرسدس بنز قصد دارد تا مدل GT63 را در رنج قیمتی زیر ۱۸۰ هزار دلار نگه دارد و به این ترتیب قیمت پایه‌ آن از حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار دلار آغاز خواهد شد و قیمت پایه‌ی مدل GT63S نیز از ۱۸۰ هزار دلار آغاز خواهد شد. بنابراین AMG GT سدان را باید خودرویی گران قیمت چه در کلاس خود و چه در کلاس رقبای خود ارزیابی کرد. اگر مبلغ پرداختی را در نظر بگیریم بهترین مدل این خودرو مدل GT53 است که دارای قیمتی منطقی‌تر بوده و به دلیل برخورداری از پیشرانه‌ی هیبریدی می‌توان بدون نگرانی از هزینه‌های جانبی آن را به صورت روزمره نیز مورد استفاده قرار داد.