گسترش روزافزون فعالیت‌های آمازون در تجارت الکترونیک و فروش آنلاین محصولات، آنها را به بازیگر اصلی این صنعت در آمریکا تبدیل کرده است. پیش‌بینی‌ها رقم ۲۵۸.۲ میلیارد دلار را برای فروش این شرکت در سال جاری میلادی عنوان می‌کنند که رشدی ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد بود. این شرکت سال ۲۰۱۷ را با سهم بازار ۴۴ درصدی به پایان رساند.

آژانس تحلیلی بازار دیجیتال eMarketer، آماری از فروش آنلاین شرکت‌ها منتشر کرده است و پیش‌بینی می‌کند آمازون تا پایان سال جاری سهمی ۵۰ درصدی از بازار تجارت الکترونیک در آمریکا داشته باشد. این حجم از فروش، برابر با ۵ درصد از کل خرده‌فروشی انجام‌گرفته در آمریکا است.

فروش آمازون

نکته‌ی جالب در مورد این تحلیل، رتبه‌ی دوم Ebay در لیست است. والمارت به‌عنوان رقیب سنتی آمازون کمتر از ۴ درصد از این بازار را در اختیار دارد و هزینه‌های میلیاردی آنها برای رسیدن به غول تجارت الکترونیک تقریبا بی‌فایده بوده است. تحلیل‌گران حتی معتقدند خرید فلیپ‌کارت توسط والمارت نیز کمکی به آنها نکرده است و این شرکت آمریکایی در همان بازار هند نیز حداکثر تا پنج سال آینده شکست خواهد خورد.

در ادامه‌ی آمار منتشرشده، دسته‌بندی محصولات فروخته‌شده در آمازون را مشاهده می‌کنیم که کامپیوتر و تجهیزات الکترونیک را با ۲۵.۵ درصد در صدر جدول قرار داده است.

آمازون علاوه‌بر فروش بالا در تجارت الکترونیک، با طراحی فرآیندها و حصولات دیگر، سفارش و حمل‌ونقل کالاها را نیز برای مشتریان راحت کرده است. آنها از فروشگاه تا بخش‌های انبارداری، اسپیکرهای هوشمند، ربات‌های خانگی، عینک هوشمند الکسا و بسیاری محصولات دیگر استفاده می‌کنند تا نه تنها به بازیگر بزرگ تجارت الکترونیک تبدیل شوند بلکه رضایت مشتری و حتی سرگرمی او را نیز به بهترین نحو تامین کنند.

نکته‌ی قابل‌توجه در مورد رشد عالی آمازون در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، آماده شدن آنها برای سلطه بر بازار تبلیغات در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ است. اهرم قدرتمند آنها در این بخش نیز فروش با استفاده از دستیار صوتی الکسا و قابلیت‌های متنوع متصل به آن است. دستگاه‌های زیادی از این دستیار هوشمند استفاده می‌کنند که باز هم موجب گسترش بازار آمازون خواهند بود.

در این میان سرویس پرایم نیز نقش مهمی در پیشرفت آمازون داشته است. این سرویس تا ماه آوریل سال جاری ۱۰۰ میلیون کاربر داشته که تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی عبور از تعداد کاربران نتفلیکس برای آن عنوان شده است. تنها در سال ۲۰۱۷، درآمد شرکت از این بخش به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

فروش آمازون

 

به‌هرحال سیاست‌های اجرایی و کسب درآمد از سرویس‌های تحت وب AWS و همچنین بخش پرایم باعث شده است تا آمازون حضوری جدی‌تر در اکوسیستم تجارت الکترونیک داشته باشد و حتی برندهای دیگر را نیز به کپی‌برداری از سبک درآمدی خود ترغیب کند.

آمازون در حال حاضر پیشگام دو بازار بزرگ یعنی خدمات ابری و تجارت الکترونیک است. این شرکت حتی پتانسیل سلطه بر بازارهایی همچون خواروبار، سرگرمی و تبلیغات را نیز دارد که دور از ذهن نیستند. واقعیت اینکه آمازون هنوز فضای زیادی برای رشد دارد و تعداد کمی از رقبای آنها منابع مالی عظیم همچون نتفلکیس، فلیپکارت، آی‌بی‌ام و اوراکل دارند. سهام این شرکت نیز با پیشرفت‌های صورت‌گرفته به سهامی قابل‌اطمینان برای اعضای وال استریت تبدیل شده است و به‌عنوان نوآوری بعدی رویای آمریکایی شناخته می‌شود.