خودروی دنا، در اصل پروژه‌ی نه‌چندان تازه‌ی ایران‌خودروست که اولین بار حدود ده سال پیش، با نام NX7 معرفی شد. بعد از سمند و رانا، دنا سومین خودروی ملی از خانواده‌ی بزرگ ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید. دنا در بدو ورود، یک تفاوت عمده با دیگر خودرو‌های ملی داشت و آن‌هم قیمتش بود. به‌طوری‌که از مدل‌های مشابه‌اش در همین رده، یعنی سمند یا پژو 405 چیزی حدود 15 تا 20میلیون تومان گران‌تر بود. گفتنی است که در تبلیغات اولیه، پروژه‌ی NX7 قرار بود جایگزین دو خودروی پرطرف‌دار ایران‌خودرو یعنی سمند و پژو 405 شود؛ اما پس از ورود به بازار ایران در سال 91، به دلیل قیمت بالا، تمام نقشه‌های ایران‌خودرو نقش بر آب شد.

dena2

ناموزون اما دوست‌داشتنی

در برخورد اول، وقتی به طراحی ظاهری جلوی دنا نگاه می‌کنیم، با طراحی نسبتا ناموزون و تعداد زیادی خطوط شکسته مواجه می‌شویم که در وهله‌ی اول، نظر هر نوع کاربری را به خود جلب می‌‌کند. اگرچه طراحی دنا هنوز با دیگر خودرو‌های خارجی فاصله‌ی زیادی دارد؛ اما برای شرکتی که تا به امروز سمند! تولید می‌کرده، چندان هم بد به نظر نمی‌رسد. وقتی از کناره‌ها به دنا نگاه می‌کنیم، شبا‌هت‌های زیادی را با خودروی سمند می‌بینیم؛ با این تفاوت که دماغه‌ی دنا کمی کشیده‌تر شده و جا داشت که کمی کوتاه‌تر باشد.

dena3

از سوی دیگر، طراحی دستگیره‌ی درب‌ها تغییر کرده و شبیه خودرو‌های وارداتی شده است؛ اما ابعاد و شکل ظاهری درب‌ها، تفاوتی با سمند ندارند. گفتنی است که در دنا از رینگ‌های 15 اینچی استفاده ‌شده که شاید بهتر بود کمی بزرگ‌تر باشند تا نمای بهتری به قسمت‌های کناری دنا ببخشند. در مورد طراحی قسمت پشتی، نظرات بسیار متفاوت‌اند. بعضی‌ها بر این باورند که سپر و چراغ‌های این خودرو بسیار ساده بوده و از زیبایی خاصی بهره نمی‌برد. از طرفی دیگر، عده‌ای همین سادگی را به همراه چراغ‌های «ال ای دی» (LED) بیشتر می‌پسندند. به‌طورکلی می‌توان گفت که طراحی قسمت‌های جلویی، پشتی و کناری دنا هماهنگی خاصی با یکدیگر نداشته و همین موضوع، این خودرو را به یک محصول با طراحی ناموزون تبدیل کرده است.

کپی از کپی‌کنندگان

شرکت‌های خودروسازی کره‌ای مثل هیوندای و کیا، در طراحی داخلی و خارجی خودروهایشان، گاهی به کپی‌برداری از خودرو‌های اروپایی متهم هستند. با یک نگاه کلی به داخل دنا، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی داشبورد‌ش است؛ چراکه شکل دریچه‌های هوا، دو خط چوب کناری، صفحه‌نمایش لمسی در وسط و بسیاری موارد جزیی دیگر، همه‌وهمه شما را به یاد طراحی داشبورد خودروی هیوندای سوناتا می‌اندازند؛ درنتیجه طراحی کلی داشبورد دنا، از خودرویی کپی‌ شده که خود تا حدودی کپی‌شده از خودرو‌های اروپایی است.

dena4

یکی از نکات مثبت در مورد طراحی داخلی دنا، تغییرشکل کلی صفحه‌ی کیلومتر‌شمار یا به اصلاح پشت آمپر‌ش است. به‌طوری‌که شباهت زیادی به طراحی خودرو‌های خارجی پیدا کرده و از نظر زیبایی هم، بدون شک از تمام محصولات داخلی، یک سروگردن بالا‌تر است. از سوی دیگر، فضای داخلی و فاصله‌ی بین دو محور دنا، تقریبا با سمند یکسان بوده و فاصله‌ی بین صندلی‌های عقب و جلو، از وضعیت مناسبی بهره‌ می‌برند؛ درنتیجه می‌توان گفت که راحتی سرنشینان، از نکاتی بوده که ایران‌خودرو به هنگام ساخت دنا به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

سنگین اما تازه‌نفس

«4 سیلندر‌های تکراری» به‌ نظر واژه‌ی مناسبی برای معرفی اکثر محصولات تولید داخل ایران‌خودروست؛ چراکه بیشتر محصولات این شرکت، از موتور‌های چهارسیلندر خطی با حجم حدودی 1600 تا 1800 سی‌سی و با توان خروجی 95 تا 120 اسب‌‌بخار بهره می‌برند؛ درنتیجه طبق عادت همیشگی، دنا هم از یک موتور چهارسیلندر 16 سوپاپ خطی با حجم 1645 سی‌سی به همراه استاندارد آلايندگي یورو 4 بهره می‌برد که حداکثر توان خروجی‌اش به 114 اسب‌بخار و گشتاور‌ش به 155 نیوتون‌‌متر می‌رسد. این موتور که با نام EF7 شناخته می‌شود؛ پیش‌ازاین روی خودروی سمند سورن هم نصب ‌شده بود. به‌طورکلی، EF7 در مقایسه با دیگر موتور‌های ایران‌خودرو، از طراحی بهینه‌تر (اکونومی)، پیشرفته‌تر و البته کم‌استهلاک‌‌تری بهره می‌برد که همین موضوع باعث شده تا EF7 به یکی از بهترین موتورهای شرکت مذکور تبدیل شود.EF7 صدوچهارده‌اسب‌بخاری، با توجه به وزن خالص دنا که به 1258 کیلوگرم می‌رسد، روی کاغذ کمی ضعیف به نظر می‌رسد؛ اما در آزمون‌های انجام‌شده، دنا توانسته است در 12.03 ثانیه، سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر و حداکثر سرعتش را به 190 کیلومتر بر ساعت برساند؛ درنتیجه با توجه به وزن نسبتا بالای دنا در مقایسه با میزان اسب‌بخار و گشتاور‌ش، عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است. بدون شک وجود یک جعبه‌دنده‌ی 5 سرعته‌ی دستی با ضریب‌های نسبتا کوتاه، در بهبود عملکرد شتاب‌گیری دنا، بی‌تاثیر نیست. از سوی دیگر، با توجه به رنج قیمتی دنا، شاید بهتر بود که این خودرو با یک جعبه‌دنده‌ی خودکار به بازار عرضه می‌شد؛ چراکه درحال‌حاضر، بیشتر خودرو‌های چینی در رنج قیمتی دنا و حتی پایین‌تر، عموما با سیستم انتقال قدرت خودکار به بازار عرضه می‌شوند.

dena5

ایمن‌تر از همیشه

بدون شک یکی از نکات مثبت دنا، طراحی و نحوه‌ی عملکرد سیستم ترمز‌ش است؛ چراکه ترمز‌های این خودرو در هر دو محور عقب و جلو دیسکی بوده و از سامانه‌ی ترمز ضد قفل (ABS) به همراه بوستر MBA بهره می‌برد؛ همچنین این خودرو، به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فناوری‌های ترمز روز دنیا، یعنی سامانه‌ی توزیع الکترونیکی نیرو یا همان EBD مجهز است. بهتر است بدانید که در کنار تمام فناوری‌های ذکرشده، در آزمون‌های انجام‌شده، دنا در نحوه‌ی ترمزگیری، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و از همتای نزدیکش یعنی سمند پیشی گرفته است. از سوی دیگر، وجود دو کیسه‌ی هوا برای راننده و سرنشین کناری‌اش به همراه ستون فرمان جمع‌شونده، بر ایمنی دنا افزوده است؛ درنتیجه دنا توانسته است نشان سه‌ستاره‌ی ایمنی را از موسسه‌ی بین‌المللی EuroNcap دریافت کند.

دنا بخریم یا نخریم؟

اگر به دنبال یک خودروی کاملا شهری با استهلاک و مصرف سوخت نسبتا پایین می‌گردید و از سوی دیگر به دنبال هزینه‌ی مصرف پایین و راحتی سرنشین به هنگام رانندگی هستید، بدون شک دنا به‌عنوان یک خودروی داخلی، گزینه‌ی مناسبی برای شما به‌حساب می‌آید؛ اما اگر شتاب، سرعت و طراحی کاملا اسپرت، اولویت اصلی‌تان در خرید ماشین است، شاید بهتر باشد که به دنبال خودرویی با وزن کمتر، توان خروجی بیشتر و البته ضریب دنده‌های کوتاه‌تر برای شتاب‌گیری بهتر باشید. در نظر داشته باشید که همچنان عموم مردم و کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دنا در مقایسه با قابلیت‌ها و امکاناتش، قیمت نسبتا بالایی دارد؛ درنتیجه به هنگام خرید خودرو، اگر محدودیت بودجه‌ دارید و درمقابل خواستار قابلیت‌ها و امکانات بالا و ویژه‌ای هستید، شاید دنا نتواند گزینه‌ی اول و اصلی خرید شما باشد.